Agresywny pacjent – co na to prawo?

W dzisiejszym wydaniu Rzeczpospolitej Katarzyna Nowosielska pisze o coraz częstszej agresji pacjentów wobec osób wykonujących zawody medyczne. Zebrała opinie kilku specjalistów, w tym moją.

 Zachęcam do lektury i przy okazji mam pytanie: zgłaszacie Państwo przejawy agresji albo znieważenia np. Rzecznikowi Praw Lekarza?

Wyzwiska i ciosy w twarz na oddziałach szpitalnych


{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Wojciech Nowak Maj 25, 2015

Kolejny, ważny wpis zwracający uwagę na PRAWA personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników, rejestratorki itp.). Przestrzeń pomiędzy prawami pacjenta a prawami, na przykład, lekarza czy pielęgniarki, jest wystarczająco szeroka, by „bezkolizyjnie” realizować uprawnienia obu stron. KAŻDE naruszenie nietykalności osoby pracującej w podmiocie leczniczym może i powinno podlegać odpowiedzialności z art. 157 lub 156 (spowodowanie uszczerbku na zdrowiu) czy art. 217 kk (naruszenie nietykalności), nie wspominając o art. 216 kk (znieważenie). Fakt bycia pacjentem czy osobą zdenerwowaną nie stanowi usprawiedliwienia agresji. Poza tym personel medyczny nie jest właściwym jej adresatem, bowiem o dostępności lekarza czy pielęgniarki decyduje w istotnym stopniu NFZ. Warto także wspomnieć, że cechą ochrony zdrowia jest pewna nadwyżka popytu nad podażą.

Joasia Styczeń 28, 2016

cyt.” cechą ochrony zdrowia jest pewna nadwyżka popytu nad podażą”
A będzie jeszcze większy popyt, tym samym większa będzie frustracja pacjenta.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: